Wednesday 5 June 2013

Cinta Itu Indah

Mengenali seseorang itu mudah. Mencintai seseorang juga mudah tetapi hendak melupakan itu susah. Sungguh aku masih tidak mengerti konsep cinta yang sebenar. Ianya akan bertambah sakit apabila cinta itu hanya bertepuk sebelah tangan. Kalau dah tau sakit kenapa biarkan perasaan itu menular dalam diri. Apakan daya aku tak mempunyai tongkat sakti seperti Harry Potter untuk menghalang perkara sebegitu.
Aku mengambil keputusan untuk pulang ke rumah. Hari semakin petang. Risau juga jika ibu dengan ayah mencari. Alunan lagu Can You Smile menghentikan langkahku. Tertera nama Abang Syafeeq di skrin handfon.
            “Assalamualaikum.” Aku memberi salam dulu.
            Ini memang tak sah kalau tak tanya aku ada di mana. Kadang-kadang terasa seperti budak kecil dekat tadika aje padahal aku ni dah 23 tahun.
            “Waalaikummussalam. Nia ada kat mana?”
            “Nia ada dekat taman ni. Abang jangan risaulah. Nia nak balik dah pun.”
            “Cepat sikit. Shah dah balik sini.”
            “Abang Shah? Megat Farish Shah?” aku menyoal.
            “Ya adikku sayang.” Alamak. Macam mana ni. Rasa macam tak nak balik pun ada tapi kalau tak balik nanti lain pulak jadinya
            “Okay. Nia on the way.” Lambat-lambat aku menuturkannya.
Setelah sekian lama tak berjumpa, macam manalah dia sekarang ni. Tangan kana aku letakkan di dada. Semakin dekat aku dengan rumah, semakin berdebar aku jadinya. Aduhai jantung, janganlah laju macam kuda berlari.
Aku sudah berdiri terpacak di muka pintu. Masih teragak-agak hendak masuk. Entah bila aku mula bersikap begini. Sejak aku dah jatuh hati sama Abang Shah lah. Itulah, dulu menyampah kan sekarang dah sayang. Nur Nia jatuh hati dengan Megat Farish Shah. Sungguh luar dari jangkaan.
            “Apa yang Nia tercegat kat depan pintu tu?” suara dari belakang membuatkan aku tersentak. Suara macam kenal. Aku toleh belakang. Memang kenal pun, Abang Syafeeq rupanya.         
            “Abang pergi mana?”
            “Abang ke kedai tadi. Masuklah apa lagi.” terasa seperti bukan rumah sendiri pulak apabila dipelawa masuk. Itulah siapa suruh tercegat depan pintu macam orang salah rumah.
            “Hai Nia.” Mimpi apa Abang Shah menegurku.        
            “Hai Abang Shah.” Aku membalas hainya. Susahnya nak sebut perkataan abang tu. Perbezaan umurku dengan Abang Shah hanyalah setahun tapi kalau ikutkan tarikh lahir betul-betul hanyalah sepuluh bulan sepuluh hari. Kalau ikutkan aku nak saja aku beraku-kau tapi macam tak hormat pula.
Aku terus ke dapur menolong apa yang patut. Seperti tiada apa yang perlu ditolong aku hanya duduk di atas kerusi yang sedia ada di dapur. Ibu bukan main sibuk lagi siapkan makanan kegemaran anak angkatnya itu. Orang baru balik dari luar negara mestilah kena rai. Aku hanya diam. Melihat kepada tingkah laku ibu memang sedang gembira.
            “Ayah mana ibu?” aku memecahkan kesunyian.
            “Ayah keluar jumpa kawan. Kejap lagi baliklah.”
Aku keluar dari dapur. Tiada arah tuju sebenarnya. Hendak join Abang Syafeeq dan Abang Shah berbual, segan. Nak masuk bilik, bosan. Akhirnya aku mengambil keputusan untuk berada di luar rumah ditemani ikan-ikan di dalam kolam.
Fikiran ku mula merewang. Mungkin betul apa yang diperkatakan orang. Jangan benci nanti jadi sayang. Aku mengeluh sendiri. Entah bila aku terlelap di situ.
###
            “Aku rasa adik aku sukakan kau lah.” Syafeeq mengutarakan pendapatnya.
            “Muhammad Syafeeq, kau jangan nak mengarut boleh tak.” Shah cepat-cepat menafikan walaupun hakikatnya dia akan menjadi orang yang paling gembira jika kenyataan Syafeeq benar.
            “Nia tu adik aku. Aku taulah. Korang ni sama-sama suka Cuma ego kau tu tinggi sangat mengalahkan tuan. Cuba kau luahkan aje perasaan kau tu tak pun kau cakap kat ibu. Confirm green light.
            “Memang aku sukakan dia tapi....” belum sempat Shah menghabiskan ayatnya pantas Syafeeq memotong.
            “Kau tak sanggup lepaskan Anita?”
            Aku tak ada apa-apa hubungan dengan Anita tu.”
            “Ye ke?” Syafeeq mahukan kepastian.
            “Iyalah.” Syafeeq anggukkan je.
            “Hati aku untuk adik kau sorang je.” Perlahan Syah menuturkan tapi masih lagi boleh didengar Syafeeq.
###
            “Abang dah kenapa?” aku menegur Abang Syafeeq yang dari tadi merenungku.
            “Nia sukakan Shah?” soalan dibalas soalan maut. Pergerakkan aku terhenti. Aku tau yang aku tidak boleh berbohong tentang perasaan ni lagi.
            “Pandai la abang buat cerita.” Aku masih berdalih.
            “Kalau dah suka tu cakap je. Korang ni suka sama suka tapi masing-masing ego.” Kata-kata Abang Syafeeq membuat aku kelu seribu bahasa. Benarkah seperti apa yang diperkatakan oleh abang. Suka sama suka. Dalam diam aku mengukir senyum segaris.
            “Kahwin je lah.” Abang menyambung.
            “Ish abang ni. Orang nak kerja dululah.” Aku manyangkal kata-kata Abang Syafeeq. Sungguh aku tak pernah fikirkan soal itu.
            “Nia dapat kerja kat mana?” soal abang lagi.
            “Kuala Lumpur je.” Laju dan bersemangat aku menjawab.
            “Ibu kasi pergi ke?”
            “Mula-mula tak tapi bila dah Nia pujuk ibu cakap okay cuma kena pandai jaga diri.” Aku membuat muka manja dengan suara mengada-ngada.
            “Abang ada satu plan.” Senyuman Abang Syafeeq penuh makna. Macam senyum jahat pun ada.
###
            “Ibu, Syafeeq nak tanya sikit boleh?” Syafeeq memulakan biacaranya. Harap-harap menjadi.
            “Apa dia?”
            “Ibu kasi Nia ke duduk jauh dari ibu?”
            Ibu mengeluh sebelum menjawab.
            “Dah itu impian dia. Ibu okay je asalkan dia jadi seorang anak yang berjaya.”
            “Kat luar tu bahaya ibu. Takkan ibu nak biarkan anak ibu sorang-sorang kat KL tu. Macam-macam boleh jadi. Ibu tak takut ke jadi macam tu?” Syafeeq mula cucuk jarum.
            “Habis tu apa yang ibu nak buat. Takkan nak halang cita-cita Nia tu.”
            “Syafeeq ada idea macam mana nak mengelak benda seperti tu terjadi.”
            “Macam mana?”
            “Apa kata ibu kahwinkan saja Nia tu. Dengan cara tu insyaAllah perkara-perkara yang tak diingini boleh dielakkan.”
            “Biar betul kamu ni.”
            “Betullah ibu.”
            “Nak kahwinkan dengan siapa Syafeeq oi. Bukannya ada calon.”
Syafeeq mengukir senyum.
            “Anak angkat ibukan ada. Lagipun kalau Nia pergi KL ada jugak orang jaga. Shahkan kerja kat sana.”
            “Nak ke diaorang tu?”
            “Mesti nak punyalah. Ibu try cakap dengan diaorang.”
            “Okaylah.”
Lapang dada Syafeeq mendengar persetujuan ibunya. Ego sangatkan, kan dah nak kena kahwin. Hati Syafeeq berbisik.
###
Hatiku mekar. Permintaan ibu tempoh hari membuatkan diriku sangat-sangat ceria. Walaupun kelihatan seperti dipaksa tapi hatiku rela. Peristiwa lalu masih segar di ingatanku.
            “Ibu nak minta Nia buat satu benda untuk ibu. Mungkin permintaan ni berat untuk Nia tapi ibu yakin dapat membahagiakan Nia.
Hatiku tak senang mendengarnya. Kalau nak ikutkan keadaan aku sekarang ni macam keadaan dalam novel melayu la pulak. Keadaan dimana family suruh kahwin. Takkan kut.
            “Benda apa ibu?”
            “Kalau Nia nak ke KL ibu benarkan. Tapi Nia kena kahwin sebelum ke sana.” Aku hampir-hampir pengsan mendengarnya. Biar benar. Tak sangka apa yang difikirkannya terjadi. Tapi dengan siapa?
            “Ibu bergurau kan?”
            “Tidak. Nia mesti kahwin dengan Shah.” Terlopong aku mendengar. Dalam banyak-banyak manusia kenapa dengan Abang Shah. Aku mengaku memang aku sukakan Abang Shah tapi tidaklah sampai kahwin bagai.
            “Ibu, Nia nak pergi kerja kat KL je bukannya oversea. Tak perlulah nak kahwin bagai.” Aku menyuarakan ketidakpuasan hatiku.
Ayah yang berada di sebelah hanya diam. Mungkin bersetuju dengan cadangan ibu. Shah juga begitu, tidak membantah Cuma abang saja yang tersengih-sengih macam kerang busuk. Mesti semua ni kerja Abang Syafeeq.
            “Nia masih muda lagi ibu. Lagipun Abang Shah tak nak kahwin lagi kan Abang Shah kan?” aku cuba mencari alasan.
            “Abang Shah okay je.” Jawapan Abang Shah membuat aku tergamam. Apakah semua ini. Aku mimpi ke apa.
Aku kembali ke alam nyata apabila terdengar suara yang amat aku kenali. Tubuh aku pusing 90 darjah ke kanan.
Aku berundur dua tapak ke belakang. Adakah ini semua mimpi. Aku menampar-nampar pipiku. Manalah tau memang betul aku bermimpi tapi usahaku hanya sia-sia. Buat merah pipi je. Tak pasal-pasal orang ingat terlebih pakai blusher. Sungguh tidak aku menyangka Abang Shah sedang berpegangan tangan dengan seorang gadis. Sekali tengok macam minah saleh celup. Dengan rambut karat tambah pulak dengan skirt paras peha.
Aku memberanikan diri ke arah Abang Shah. Wajah cuaknya kupandang menyampah. Kenapa disaat aku akur dengan rancangan perkahwinan ini, Abang Shah sanggup mempermainkan aku.
            “Nia, abang boleh terangkan.”
            “Nak terangkan apa lagi. Dah kantoi depan mata pun. Kalau abang dah ada pilihan hati abang cakap. Jangan buat Nia macam ni. Nia tak kisah sikit pun.” Aku terus berlalu meninggalkan Abang Shah dan kekasihnya. Sakit hatiku tuhan saja yang tau.
Aku segera mengeluarkan telefon bimbit dari beg tangan. Nombor ibu didail.
            “Ibu, Nia tak nak kahwin.” Tanpa salam aku terus menyatakan hasratku bersalama lelehan air mata.
            “Kenapa pulak ni Nia. Tinggal seminggu je lagi Nia nak kahwin”
            “Abang Shah dah ada perempuan lain.”
            “Kut ye Nia tak nak kahwin pun jangan la buat alasan macam-macam. Ibu tak kira, Nia kena teruskan perkahwinan ni.” Terus talian dimatikan. Aku mengeluh perlahan. Aku akur dengan segala yang berlaku.
###
            “Aku terima nikahnya Nur Nia binti Idham dengan mas kahwinnya tiga ratus ringgit tunai.”
Air mataku berjuraian mengalir. Sepatutnya aku gembira tapi entahlah. Susah nak terangkan. Aku hanya menuggu nasibku selepas ini. Bakal tergantung tak bertalikah aku? Tak mungkin sebab Abang Shah tak sekejam itu. Kalau dua tidak sukakan aku masakan dia terima permintaan ibu tanpa bantahan walaupun sikit.
Mesti ada penjelasan di sebalik apa yang belaku tempoh hari. Kadang-kadang tak semua yang kita nampak itu betul. Kenapalah aku beru terfikir. Lembab sungguh la otak ni.
            “Apa yang Nia menungkan tu. Cepat salam suami kamu tu.” Aku tersedar dari lamunanku. Aku terus menyalaminya lastas dibalas dengan kucupan di dahiku. Benar-benar aku tersentuh.
            Setelah majlis akad nikah diteruskan pulak dengan resepsi. Kalau ikutkan hati aku memang tak nak resepsi semua ni tapi kesian pulak dengan ibu. Beria-ia suruh aku kahwin. Usai majlis resepsi aku hanya memerapkan diri di dalam bilik. Haus la pula tekak ni. Dengan malas aku melangkah ke dapur. Hanya ada Abang Syafeeq dan Abang Shah. Nak tak nak kena jugaklah aku gagahkan ke dapur.
            “Nia, abang ada hal nak cakap dengan Nia?”
            “Apa dia Abang Syafeeq.”
            “Yang pasal Shah tenpoh hari tu. Ala, yang Nia nampak dia dengan minah saleh celup tu. Nia dah salah faham sebenarnya. Apa yang Nia lihat tak seperti apa yang berlaku.” Kan betul seperti yang aku jangka tapi belum masanya untuk aku tersenyum.
            “Orang tu dah tak ada mulut nak explain sendiri ke?” hari first kahwin dah buat dosa. Nia oh Nia.
            “Perempuan tu sebenarnya kawan abang time study kat universiti dulu. Dia yang terhegeh-hegeh nak kat abang, abang tak nakkan dia pun. Yang pasal hari tu abang terserempak dengan dia then tiba-tiba dia paut lengan abang. Bukan niat abang nak curang dengan Nia. Abang sayang Nia.” Ayat Abang Shah yang terakhir seakan-akan berbisik. Mungkin tidak mahu didengari Abang Syafeeq.
            “Ehem. Pergi masuk bilik, jangan nak manja-manja kat sini.”
Aku berjalan menuju ke bilik sambil memegang gelas kosong. Lupa pulak nak isi air tambahan pula diekori Abang Shah. Habis lesap dahaga aku. Pintu bilik ku tutup rapat.
            “Nia, abang mintak maaf kat Nia.”    
            “Abang tak salah pun. Yang salah Nia sebab buat tuduhan melulu.”
            “Betul ni?” Abang Shah mencari kepastian.
            “Betul. Yang pasal tadi, Nia pun sayang abang.”

Senyuman kegembiran jelas terpancar pada raut Abang Shah. Bukan saja pada Abang Shah tapi juga pada aku. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Tak sia-sia kena paksa kahwin. Manusia hanya merancang tetapi Allah yang menentukan. Kini aku benar-benar faham tentang konsep cinta yang sebenarnya. Cinta Allah itu kekal abadi dan cinta itu sebenarnya indah.

No comments:

Post a Comment